Bild på ett par som går i snön genom en park
Blogginlägg

6 tips på hur du tar hand om dina öron under vintern

Skriven av:Audika

2021-11-01 • 3 minut att läsa

Visste du att kallt väder kan påverka öronen och även hörseln?

Vi ger dig sex tips hur du skyddar dina öron under vintersäsongen:  

  1. Klä dig varmt och skydda dig mot kyla
    Det är viktigt att hålla sin kropp varm på vintern för att hjälp sitt immunförsvar att bekämpa förkylningar och virus, så glöm inte kappan, halsduken och handskarna när det är kallt ute1,2.

    Våra öron är mer känsliga för infektioner om du har en förkylning eller influensa i de övre luftvägarna. En öroninfektion uppstår när eustachiusröret i mellanörat blockeras av vätska och/eller inflammation, vilket gör att en virus- eller bakterieinfektion kan utvecklas i mellanörat3. Genom att skydda din kropp under vintern skyddar du även dina öron!
  2. Skydda dina öron
    Glöm inte mössa, pannband eller hörselkåporna när du ska ut i vinter. Eftersom öronen mestadels är gjorda av brosk och knappt har något fett har de nästan ingen isolering. Det är därför öronen, tillsammans med näsan blir kallare snabbare än andra delar av kroppen.

    Frekvent exponering för kyla utan något som skyddar öronen kan öka risken för hörselnedsättning. Det är för att din kropp kan reagera på exponering genom att öka bentillväxten i hörselgången för att "blockera ut" kylan5. Denna ytterligare tillväxt kallas exotos. Det är vanligt bland skidåkare och surfare som är exponerade för kalla temperaturer och kallt vatten. Även om det inte känns kallt så rekommenderas mössa eller öronmuffar när det är 15°C och kallare. Även om detta kanske inte verkar särskilt kallt är det vid den temperaturen som dina blodkärl börjar dra ihop sig för att hålla dig varm, vilket gör dina öron mer mottagliga för det kalla vädret6.

    Förutom att hålla öronen varma på vintern ska du inte glömma att även skydda dem mot höga ljud. Tänk på det när det snöar och du använder snöslunga. Exponering för ljud runt 70 decibel under en tidsperiod kan börja skada din hörsel7, och en snöslunga kan generera ljud över 90 decibel8.

  3. Håll dig frisk och kry
    Som du redan vet kan förkylningar och övre luftvägsinfektioner leda till (smärtsamma) öroninfektioner, så det är viktigt att hålla sig frisk för att förebygga öroninfektioner.

    Det kan vara bra att komplettera sin kost med näringsämnen/kosttillskott som förstärker ditt immunförsvar. Vitamin D, C, zink och probiotika, kan vara bra tillskott till din kost, särskilt under förkylnings- och influensasäsongen. Det är också bra att öka sitt intag av frukt, grönsaker, fibrer och vatten samt göra träning och vila är en del av din rutin9. Var uppmärksam på att undvika stress, eftersom att kronisk stress kan vara ett immundämpande medel10.

    Prata med din läkare eller näringsexpert för att se till att du får alla näringsämnen du behöver för att hålla ditt immunförsvar i topp.  
  4. Håll dina öron torra
    Med vintern kommer snö och regn.

    Stora mängder fukt kan komma in i örat och det skapar en perfekt miljö för bakterier att frodas och det kan leda till öroninfektioner11. Var noga med att försiktigt rengöra precis runt öppningen av hörselgången en gång per dag med en handduk, speciellt efter att du har duschat eller badat. Undvik att använda tops eftersom det ofta skadar mer än det gör gott.

    Om du har fått vatten i örat och det känns tilltäppt kan du luta huvudet åt sidan medan du försiktigt dra i din öronsnibb eller lägga dig på sidan och vänta på att vattnet ska rinna ut. Du kan också använda en hårtork på låg värme och hastighet för att torka ut hörselgången. Kontakta läkare eller audionom om du behöver mer hjälp12.
  5. Ge dina hörapparater lite extra kärlek 
    Kalla tempraturer kan inte bara påverka dina öron, det kan även påverka dina hörapparater. Våra hörapparater är konstruerade för att tåla varierande tempraturer. Men det är fortfarande viktigt att ta hand om om de lite extra när det är extrema temperaturer ute. Trots att hörapparater är väldigt uthålliga på många sätt kan extrema temperaturer påverka batterilivslängden. 

    Kondens bildas lätt under vintermånaderna eftersom man går in från kylan utomhus till värmen inomhus. Överskottet av fukt kan skada dina hörapparater.
  6. Tala med en audionom
    Vill du lära dig mer? Om du vill lära känna dina öron bättre, diskutera dina bekymmer eller kontrollera om din hörsel har ändrats är du välkommen att boka ett hörseltest hos någon av våra audionomer på din närmsta hörselklinik. 
Källor:

1. Foxman, E. F. (2016, July 26). Two interferon-independent double-stranded RNA-induced host defense strategies suppress the common cold virus at warm temperature. PNAS. https://www.pnas.org/content/113/30/8496.full
2. Warmer body temp puts the heat on the common cold. (2016, July 11). YaleNews. https://news.yale.edu/2016/07/11/warmer-body-temp-puts-heat-common-cold
3. Ear infection (middle ear) - Symptoms and causes. (2021, June 23). Mayo Clinic. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/ear-infections/symptoms-causes/syc-20351616
5. Fowler, E. P., Jr MD. (1942, October 1). NEW BONE GROWTH DUE TO COLD WATER IN THE EARS. JAMA Otolaryngology–Head & Neck Surgery | JAMA Network. https://jamanetwork.com/journals/jamaotolaryngology/article-abstract/571733
6. Hear us out! Why you need to keep your ears warm this winter. (2018, December 26). MedExpress. https://www.medexpress.com/blog/workplace-wellness/why-you-need-to-keep-your-ears-warm-this-winter.html#:~:text=Similar%20to%20the%20nose%2C%20ears,faster%20than%20other%20body%20parts
7. What Noises Cause Hearing Loss? | NCEH | CDC. (2019). CDC. https://www.cdc.gov/nceh/hearing_loss/what_noises_cause_hearing_loss.html
8. Bergmann., B. L. W. I. B. A. (2019, January 10). The Science of Sound: How the Products You Use Every Day Are Engineered for Your Ears. Consumer Reports. https://www.consumerreports.org/hearing-ear-care/the-science-of-sound-how-the-products-you-use-every-day-are-engineered-for-your-ears/
9. Nutrition and Immunity. (2021, January 27). The Nutrition Source. https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/nutrition-and-immunity/
10. Segerstrom, & Miller. (2004). Psychological Stress and the Human Immune System: A Meta-Analytic Study of 30 Years of Inquiry. NCBI. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1361287/
11. Swimming and Ear Infections | Healthy Swimming | Healthy Water | CDC. (2020). CDC. https://www.cdc.gov/healthywater/swimming/swimmers/rwi/ear-infections.html
12. Tips to Help You Get Water Out of Your Ears. (2017, September 21). WebMD. https://www.webmd.com/cold-and-flu/ear-infection/get-water-out-of-ear