Lotta är audionom på Audika och jobbar för att Audika ska kunna hjälpa fler att höra bättre.

Om Audika

Audika är Sveriges ledande privata aktör inom hörselvård med över 30 hörselkliniker i södra och mellersta Sverige.

Vi kombinerar den senaste tekniken med de främsta experterna och hjälper över 10 000-tals människor årligen till en ökad livskvalitet genom bättre hörselhälsa.

Vi jobbar på uppdrag av flera regioner i Sverige inom primär hörselrehabilitering. 

Mer om Audika Träffa Audikateamet

Mer om Audika

Audika öppnade sin första hörselklinik i Sverige 1969 och i över 50 år har vi arbetat hårt för att erbjuda hörselvård i världsklass och vara ett livslångt stöd till våra kunder. 

Vi kombinerar den senaste tekniken med de främsta experterna och hjälper vi över 10 000-tals människor årligen till en ökad livskvalitet genom bättre hörselhälsa.

Våra audionomer är specialiserade och engagerade i både hjärta och sinne för att hjälpa fler människor att höra bättre.  

Audika jobbar på uppdrag av flera regioner

Audika jobbar på uppdrag av regionerna i Stockholm, Skåne, Uppsala och Östergötland inom primär hörselrehabilitering. Det betyder att vi följer varje enskild regions regler, kostnader och eventuella subventioneringar för hörselhjälpmedel.

Vårdval innebär att en region auktoriserar vårdgivare inom olika vårdområden. Du som kund kan själv välja till vilken av de auktoriserade vårdgivarna du vill gå. Vårdval finns i Uppsala, Stockholm, Östergötland och Skåne.

Fritt val/Det fria valet innebär att du kan vara berättigad ett bidrag (en rekvisition) för att köpa en produkt som inte ingår i landstingens/regionens sortiment. Fritt val finns i Stockholm och Skåne.

Audika driver fyra helt privata hörselkliniker i Kalmar, Karlskrona, Västerås och Göteborg.

Läs mer om hörselprocessen och vad det innebär för dig.

Vår vision är att hjälpa fler människor att höra bättre

Hörselnedsättning är en naturlig del av livet. Faktum är att vi alla kommer att uppleva det i någon form genom våra liv.

Alldeles för många människor världen över lever med obehandlad hörselnedsättning men det behöver inte betyda att det blir en förlust av livet. Vi på Audika kan hjälpa dig att fortsätta leva ditt liv till fullo genom livsförändrande hörselvård. 

Vi vill lyfta hörselfrågan till en central del av livet och tillhandahålla den bästa tänkbara hörselvården för att kunna hjälpa fler människor att höra bättre – det är vår vision.

Fördelar med Audika Våra tjänster

Jassmin som är audionom på Audika och hjälper fler till en bättre hörsel.

Våra värdeord

Ikon av två händer som håller i varandra som används på Audika.
Vi skapar förtroende
Vi värdesätter våra kunders och kollegors åsikter. Vi främjar en arbetsmiljö baserad på inkludering, ärlighet, integritet och respekt. Vi håller alltid våra löften.
Fyra händer som håller i varandra som används på Audika.
Vi är lagspelare
Vi samarbetar och nätverkar effektivt i hela koncernen. Vi tar initiativ och hjälper varandra att uppnå våra ambitiösa mål.
Hand och en glödlampa som en ikon som Audika använder.
Vi skapar innovativa lösningar
Vi utmanar oss själva att förbättra och hitta nya, värdeskapande lösningar. Vi är nyfikna att dela idéer och insikter för att öka vår gemensamma förmåga till nytänkande.
Ikon av en vit och en grön tumme upp som Audika använder.
Vi tillämpar kan-göra-attityd
Vi letar alltid efter möjligheter att göra vårt yttersta och det bästa för att skapa mervärde för våra kunder. Vi hittar lösningar och agerar.
Audikas VD Mahsa Pourheidari visar upp Audika och en hörapparat.

"Det viktigaste för oss är att uppfylla dina hörselbehov"

En individanpassad hörselrehabilitering är grunden till att fortsätta njuta av alla ljud som livet har att erbjuda. En hörapparat hjälper inte bara dig att höra bättre utan kan också bidra till ökad livskvalitet.

 

Att ha ljud omkring sig, uppleva ljud och känslan som upplevelsen av ljud för med sig är fantastisk och vi önskar att just du ska få den upplevelsen. Vi vill att du ska nå din fulla hörselpotential.

 

- Mahsa Pourheidari, VD på Audika

Mer om Mahsa Audikas vision

3 fördelar med Audika

Sandra jobbar på Audika och är expert på hörsel.
Experter på hörsel
Våra legitimerade audionomer är experter på hörsel och anpassar lösningar efter ditt unika behov.
Våra audionomer
Bil på en kund till Audika som fått hjälp med sin hörsel.
Unikt kunderbjudande
Som kund till Audika får du ta del av en rad olika förmåner till exempel öppet köp och tre års garanti.
Kunderbjudande
En tjej i profil som har varit hos Audika och gått hjälpmedel.
Brett sortiment
Vi har olika typer, modeller och märken av hörapparater inklusive hörapparater ur regioners sortiment.
Hörapparater

Hos Audika kan du få hjälp när:

Till oss är du välkommen om du är 20 år eller äldre (18 år i Stockholm om du ej studerar).

Semra är audionom på Audika och tilldelades audionompriset år 2021

Varje år delar SRAT - Audionomernas yrkesförening - ut audionompriset till den person, grupp eller organisation som under det gångna året lyft audionomyrket och varit en förebild för att lyfta vikten av hörsel, hörselnedsättning och hur man behandlar den.

År 2021 gick priset till Semra Ekici, legitimerad audionom på Audikas hörselklinik i Helsingborg.

Audionompriset 2021

Ljud

Bild

Semra säger - Jag kommer inte in riktigt

Semra försöker komma in i sin dator

 

Semra säger - Mitt första klientbesök som nyexaminerad audionom var när jag var 24 år gammal

Semra tar på sig headset och sätter sig i stolen, skriver på datorn och tar sig för munnen. Pratar med en kund som sitter i en mätbur

Semra säger - Allt som kunde gå fel på just det besöket - det gick fel            

Kund går ur mätbur till Semra och inzoomat på en audiometer

Semra säger - Ren katastrof, men det är tack vare de misstagen som jag har lärt mig en hel del.

Semra tar händerna för munnen, snurrar runt på stolen och sedan pratar direkt till kameran

Semra säger - Mitt intresse för hörsel började när jag upptäckte en situation angående min femåriga kusin. Vi satt i vardagsrummet och jag bad henne ta upp ett föremål och ställa det på bordet. Det visade sig att hon inte förstod vad jag menade. Där upptäckte jag att det vår något konstigt. Satt vi träffade logopeder och audionomer. Det var där intresset växte inombords.

Semra sitter på en stol och pratar

Marianne säger - Det man ska lägga vikt på är hur viktigt det är att börja i tid. Att man inte väntar för länge. Idag tar det i snitt sju år från att man har en hörselnedsättning till att man gör något åt det. Det är lång tid.

Marianne som är audionom sitter på en stol och pratar

Semra säger - Hon som jag hjälpte när hon var fem år såg ut såhär. Ja. Hon går naturvetenskapsprogrammet. Hon ska börja tredje året nu. 

Marianne säger - Jättefin

Semra säger - Så hon har kommit jättelångt och är jätteduktig

Natur och träd filmas och när Semra och Marianne sätter sig på en stenmur och Semra visar upp en mobil med en bild på en tjej.
Semra säger - När man skulle börja ansöka till utbildningen så var jag lite mellan audionomprogrammet och logopedprogrammet.

Semra och Marianne sitter på en stenmur och pratar. Semra och Marianne går en promenad i parken.

Semra säger - Utbildningen var väldigt bra. Vi fick en bra bild av den medicinska biten, på signalbehandlingen. Men det jag saknar är lite mer information kring hörapparater i sig. Den tekniska biten. 

Semra sitter på en stol och blir intervjuad. Bild visas sedan på hörapparater och på ett öra.

Semra säger - Det jag också saknar är mer praktik.

Ett öra filmas och tillbaka på Semra som sitter på en stol och blir intervjuad. 

 

Marianne säger - Det har hänt mycket sedan jag gick ut -85. Jag tycker att det är ett spännande yrke. Det händer mycket. Man står aldrig still. Det utvecklas hela tiden nya hörapparater, ny teknik. 

Marianne sitter på en stol och blir intervjuad

Marianne säger - Det var en klient som skulle ha sin hörapparat som hade varit på reparation. Det var på en helg och klienten var verkligen i behov av sin hörapparat. Jag ringer till Semra i vanlig ordning och hon säger "inga problem, jag stiger in och ser om den har kommit"

Semra och Marianne går i ett kontorslandskap med kaffe i handen och sätter sig i en grön soffa

Marianne säger - Då öppnar hon paketet som låg därinne och ser att hörapparaten har kommit. Och vad gör Semra? 

 

Marianne sitter i en stol och blir intervjuad

Marianne säger - Jo hon kör hem till kunden och lämnar hörapparaten

Marianne och Semra sitter i en soffa och dricker kaffe

Marianne säger - Det är inte riktigt så som den vanliga audionomen gör vill jag påstå

Marianne sitter i en stol och blir intervjuad

Musik spelas

Marianne säger - Det som jag tycker är viktigt är att vi försöker fånga många av de som väntar i sju år innan de gör någonting åt sin hörsel. Jag tycker att det är viktigt att man som yrkeskår jobbar tillsammans. Vi är en liten yrkesgrupp. Vi märks kanske inte så mycket men vi gör så stor skillnad.

Hörapparater filmas som ligger på ett bord

Semra och Marianne sitter i en soffa och dricker kaffe

Marianne sitter på en stol och blir intervjuad

Musik spelas

 

Marianne säger - Det är viktigt att vi får fler förebilder som Semra. Att vi verkligen får ut både om yrket och hur viktigt det är med hörseln. En annan sak är också att det är äldre människor som kommer till oss och dagens audionomer är väldigt unga. 

Semra rör på sin mobil

 

Marianne sitter på en stol och blir intervjuad

 

Marianne säger - Viktigt i utbildningen är att man lär sig lite om åldrandet och har den empatiska känslan. Lyckas man med dessa olika delarna, lyckas man som audionom.

Marianne och Semra sitter i en soffa och dricker kaffe

Marianne sitter på en stol och blir intervjuad 

 Mahsa säger - Semra har ett genuint engagemang och är verkligen en förebild för sina kollegor. Det värmer extra i hjärtat när jag verkligen vet att Semra gör sitt yttersta för att hjälpa både sina kollegor men också klienter, dagligen.   Mahsa som sitter framför en dator filmas
 Mahsa säger - Jag skulle också önska att vi hjälps åt att lyfta audionomyrket och att fler ges möjlighet att få göra resan som Semra har gjort.   Semra sitter utomhus på en stenmur med träd i bakgrunden och tar upp sin telefon
 Semra säger - Hej Mamma. Jag ville bara säga att jag har blivit årets audionom. Ja (skratt). Tack så jättemycket. Tack!  Semra tar upp sin mobil och ringer ett samtal
 Text på filmen "Årets audionom 2021. Grattis Semra!"  Semra pratar i telefon.
 Audikas logga  Audikas logga

Audika är en del av Demant Group

Audika är en del av Demant. En världsledande hörselvårdskoncern som erbjuder lösningar och tjänster för att hjälpa människor med hörselnedsättning koppla ihop och kommunicera med omvärlden.

Demant har mer än 14 000 anställda i mer än 30 länder och erbjuder hörselvård och intelligenta ljudlösningar till människor i mer än 130 länder. William Demant Foundation innehar majoriteten av aktierna i Demant A/S, som är noterat på Nasdaq Copenhagen som en del av de 25 mest omsatta aktier.

Vi arbetar tätt tillsammans och kombinerar vår kunskap med företagen inom Demant koncernen och därigenom kan vi erbjuda människor både nytta av den nyaste teknik och värdefulla insikter om hörselvård.

Bild på grundaren av Audika. Han heter Hans Demant.

Passion för hörselvården sedan 1904

Vårt företag grundades av en man som var fast besluten att hjälpa sin fru leva ett bättre liv. Camilla Demant hade en hörselnedsättning som Hans Demant ville förbättra. Men han brydde sig inte bara om hennes hörsel, han brydde sig om henne som en unik individ. Där andra såg kliniska och kommersiella aspekter kunde han se andra detaljer.

Han såg hur en hörselnedsättning påverkar alla nivåer av livet och förstod det genom att hjälpa hans fru hjälpa sig själv, han var fast besluten att inte bara ge hennes hörsel tillbaka; han ville ge tillbaka förtroendet i livet.

Idag har vi en lång historia av att erbjuda livsförändrande skillnader genom hörselhälsa och det är fortfarande passionen för att hjälpa människor höra bättre som än idag sätter riktningen för vårt företag.

 

Hitta hörselklinik Våra experter

Audikas huvudkontor och hantering av personuppgifter

Audika har sitt huvudkontor i Sundbyberg strax utanför Stockholm. Besöksadress: Audika, Löfströms allé 5, 172 66 Sundbyberg.

Vi är noga med hur vi behandlar dina personuppgifter, se alla detaljer i vår integritetspolicyintegritetspolicy för sociala medier och cookie policy.

Du är alltid välkommen att lämna dina synpunkter om det finns saker du tycker att vi kan förbättra.

Audikas miljöpolicy

Inom Audika strävar vi efter att ständigt minska och förebygga negativ miljöpåverkan från verksamheten. Vi prioriterar säker hantering av vårt farliga avfall och strävar efter att göra miljöanpassade inköp till verksamheten. Vid hantering och transport av avfall kommer vi att använda oss av leverantörer som följer lagstiftningen och är miljöcertifierade.

Vi kommer tillämpa vår policy genom att anordna utbildningar för att öka kompetensen och medvetenheten hos vår personal om de faktorer som påverkar miljön negativt.

Vi uppmuntrar personalen att i den största möjliga mån använda sig av allmänna kommunikationer för att minska utsläpp av koldioxid och strävar efter att köpa miljömärkta varor. 

Vill du veta mer om Audikas miljöpolicy? Kontakta oss.