Bild på Audikas hörselklinik i Farsta med personal
Blogginlägg

Ny hörselklinik i Farsta förbättrar hörselvården

Skriven av:Audika

2018-10-18 00:00:00 • 2 minut att läsa

För att förbättra tillgängligheten och erbjuda bättre service för personer med nedsatt hörsel i södra Stockholm har Audika valt att flytta sin verksamhet från Fruängen till en ny hörselklinik i Läkarhuset i Farsta centrum. Audika arbetar sedan lång tid tillbaka på uppdrag av Stockholms läns landsting. Kliniken har kapacitet att ta emot över 2 500 kunder per år och förbättrar därmed avsevärt tillgången till hörselrehabilitering i södra Stockholm.

Den 10 oktober slog Audika upp portarna till den nya hörselkliniken i Farsta centrum. Kliniken uppfyller landstingets alla krav på god tillgänglighet och kvalitativ hörselvård. Den geografiska placeringen i Läkarhuset i Farsta centrum underlättar för många boende i södra Stockholm att få tillgång till hörselvård på nära håll.

Farsta var tidigare en vit fläck på kartan när det gäller hörselvård. Med den nya kliniken har vi möjlighet att hjälpa många fler i södra Stockholm att höra så bra som möjligt, säger Eva Halén, vd på Audika.

I åldern 60–70 år har cirka en av tre personer en hörselnedsättning som kan hjälpas av hörapparat. Nästan tre av fyra personer äldre än 80 år har någon form av hörselnedsättning.

Snittåldern för en förstagångsanvändare av hörapparat är cirka 71 år i Sverige, men många skulle kunna förbättra sin livskvalitet genom att skaffa hörapparat tidigare, avslutar Eva Halén.

Audika arbetar på uppdrag av Stockholms läns landsting och erbjuder hörselundersökningar utan remiss, kostnadsfritt, samt utprovning av hörapparater. Detta är en del av Vårdval hörsel som innebär att landstinget uppdrar åt privata kliniker att utföra hörselvård. Sedan Vårdval hörsel infördes i Stockholm har köerna som tidigare var upp till 1 år till hörselvård i princip försvunnit.

Hörselklinik i Farsta